donderdag 1 mei 2008

Meneer Kok (2) en zijn verdiensten

W. Kok, bekend van het nooit teruggegeven kwartje van Kok omdat de belastingbetalers zich weer eens ‘vanwege een schoner milieu’ lieten foppen:
“Kijk, dat de PvdA, nog steeds mijn partij dus, twintig jaar geleden de ideologische veren heeft afgeschud, dat is dus nog geen reden om de weg kwijt te raken. Of om daarvoor in een crisis te belanden. Dan wel om het zo beroerd in de peilingen te doen als afgelopen jaren. De mensen hebben geen idee van de moeite die je doet op zo'n stoel om het het volk naar de zin te maken!

Mijn jongere collega-minister Wouter Bos is enkele weken terug in Amerika geweest voor belangrijk internationaal monetair overleg. U heeft hem horen zeggen dat de Nederlanders thuis klagen over torenhoge benzine- en energieprijzen, maar dat er een veel ernstiger ontwikkeling aan de hand is. Elders klaagt de wereldbevolking over stijgende voedselprijzen! Men lijdt daaronder zeer in armere landen. Ellende bij de buren is altijd veel erger dan ons persoonlijk leed, daar had de heer Bos volkomen gelijk in! Maar de kiezers begrijpen dat niet! Dat je hier niets kunt doen omdat het in het buitenland allemaal nog veel erger is, de ene na de andere rmp krijgt men buiten onze grenzen te verwerken. Bij ons valt dus relatief alles mee. Die solidariteit met andermans leed, die is aan het wegvallen, het zal de tijdgeest zijn denk ik, daar maak ik me wel eens zorgen over.

Van criticasters als van die partijgenoot A. van der Zwan begrijp ik helemaal niets. Wij zouden koersloos, totaal de weg kwijt zijn... Anderen zouden bij onze slapheid en verwatering garen spinnen. Mijn partij heeft wel meer tegenslagen te verwerken gehad zeg.
Daarom ben ik zo blij met zo'n dag als vandaag, met zo'n bericht uit New York, voor mijn eerbiedwaardige voorganger Ruud Lubbers. Achteraf krijg je in deze positie altijd verwijten als oud-premiers, meestal iets met drank of vrouwen.

Alsof een oprechte christendemocraat als Lubbers, de vrouwvriendelijkheid zelve notabene, altijd klaar voor een bemoedigend schouderklopje of amicale billentik, van zo iemand verwacht je toch geen dubbele agenda's? Ik ben blij voor hem en ook voor Nederland dat men bij de VN afziet van verdere vervolging van deze oud-collega. Een gerespecteerd politicus en vroegere baas van ons land, en die zou vrouwvijandig zijn? Naar ik meen heeft het recht hier volledig zijn loop gehad. Wij gaan in het belang van OSM, Ons Soort Mensen, nooit buiten het boekje. Het volk realiseert zich dat niet! Het is de beeldvorming hè, die speelt je in dit werk voortdurend parten. Daardoor staan wij zo slecht in de peilingen, dat kan niet anders. Misschien dat de kiezers ons afstraffen door dat slechte beeld, al moet ik dat nog zien. Het gaat tenslotte Om De Mensen Die Het Het Hardste Nodig Hebben. Wie dat zijn? U bent zeker geen lid, want dat maakt onze partij al jaren uit. De Mensen Die Het Het Hardste Nodig Hebben, dat zijn altijd dezelfden, aan de onderkant dat zeggen wij al jaren, dat had u al lang kunnen weten, zo snel veranderen wij ons ideologisch program nooit.
Nee, ik heb alle vertrouwen in die verkiezingen zeg."

[APN-nieuws]

Geen opmerkingen: